• december 15, 2013

Frihed og spilleregler III – benspænd

Frihed og spilleregler III – benspænd

1024 638 admin

En spilleregel kan også kaldes et kreativt benspænd. Udtrykket benspænd har jeg fra Lars Von Trier og Jørgen Leths film ”De 5 benspænd”.

I 2000 tager Leth imod Triers udfordring om at genindspille sin film ”Det perfekte menneske” fra 1967 i alt 5 gange over 3 år, hver gang underlagt en ny regel som Trier finder på. Formålet er kunstnerisk. Trier vil afklæde kollegaen, ikke for at ydmyge ham, men for at nå dybere, komme bag æstetikken, distancen, færdighederne, det perfekte menneske. Eksperimentet opstilles fordi de vil vise noget om kreativitet, ikke blot ved at lave en film, det kan de begge to i forvejen, men ved at lave en metafilm.

Man kan sige at rammen her er en genindspilning af en af Leths tidligere film, mens benspændene er spilleregler, der begrænser hans frihed i opgaven på forskellige måder. Fx brug en bestemt location (Cuba), ingen klip længere end 12 frames (1/2 sekund) eller brug en bestemt genre (tegnefilm). Dorte Hygum Sørensen fra Politiken skriver i en anmeldelse af filmen:

”Lars von Trier synes efterhånden at blive mere og mere klar over, at det ikke er perfektionistisk kontrol i sig selv, der driver Jørgen Leths værker. Kontrollen er et redskab, der kan bruges, mens man venter på det uventede øjeblik, hvor det magiske sker. Det er lysten til at arbejde for at nå sådan et øjeblik, Jørgen Leth har brug for. Uden lyst, ingen film fra Leth. Da Lars von Trier ved det, server han, så det synger i synet på modspilleren. »Du skal lave en tegnefilm«, får Jørgen Leth at vide. »Jeg hader tegnefilm«, svarer Leth. »Jeg hader også tegnefilm«, siger Lars von Trier. Triumferende. Her er Leth for første gang i gulvet. Med ædende foragt for tegnefilms genren går han alligevel i gang med opgaven. Med stor ulyst. Indtil han endnu en gang dribler sig vej ind til kreativitetens kammer. Han finder en lystfuld måde at løse også denne opgave på.”

Kreativiteten, det skabende arbejde opstår i dette felt mellem lyst og kontrol – det der er givet på forhånd og det man selv kan finde på.

 

Læs afslutningen på denne føljeton om kreativitet i The Power of Limits.