• marts 20, 2012

Alt hvad der er værd at vide om inspiration II

Alt hvad der er værd at vide om inspiration II

1 1 admin

For tiden arbejder jeg med klassisk sang. En tradition med stor erfaring i hvordan man forbinder toppen og bunden, inderside og yderside, lodret og vandret. Disse strukturer definerer ikke lydidealer eller repertoire, faktisk har de ikke specifikt noget med kunst at gøre, hvis man zoomer lidt ud. Det er grundsten, naturlove vi er underlagt.

I sidste uge skrev jeg om musen og kunstneren, at være og at gøre, nu går vi lidt videre.

Toppen og bunden.

Hvis toppen er himlen: kilde til inspiration, overblik, mening og sammenhæng er bunden jorden: jordforbindelse, krop, det fysiske, konkrete. Når denne forbindelse er intakt, ved man hvad man skal og et eller andet sted også hvorfor. Man kan sætte den ene fod foran den anden, løse sine problemer, leve det man ved i hverdagen, i alle ting. Lotto kuponer virker ikke tiltrækkende, lykken er her. I musik: man oplever inspiration og kan omsætte den til konkret klingende lyd.

Lodret og vandret, inderside og yderside.

Bevægelsen mellem top og bund er lodret. Den kan foregå helt uden andres medvirken (men også med fx i kollektiv improvisation og i musikterapi). Den har med indersiden at gøre. Ydersiden bliver først vigtig når det drejer sig om det vandrette plan. Når man skal til at formidle til andre, sende det man er ud i verden. Eksempel: koncertsituation med publikum, forretning med kunder, blog med læsere.

Men er der ikke en lodret forbindelse er der ingenting at formidle. Der er ingen kontakt til mening og sammenhæng eller der er masser af kontakt, men det har ikke fodfæste i det konkrete liv. I den situation skal man ikke kaste sig over sin jobprofil, facebook eller forretningsplanen. Det er der ingen grund til. Der er jo ingen varer på hylderne. 03 for misforstået emne.

Der er en grænse for hvor mange bundkarakterer man kan slæbe med sig. I min generation hedder symptomerne på det bl.a. spiseforstyrrelser, depression, stress og udbrændthed.